Saturday, 19 September 2020

Lex Portus

Oleg Drobitko*

Legal framework peculiarities for arresting of seagoing ships in Lithuania

View full text

Suggested citation:

Drobitko, O. (2018). Legal framework peculiarities for arresting of seagoing ships in Lithuania. Lex Portus, no. 2, 7-20. https://doi.org/10.26886/2524-101X.2.2018.2

*Oleg Drobitko. Doctor in Law, Attorney at Law / bankruptcy administrator Law firm InRight / Drobitko & partners, Lecturer in the Mykolas Romeris University (4A Taikos Ave., Klaipeda, Lithuania).

 

ABSTRACT

The present article aims at presenting the legal framework peculiarities for arresting of seagoing ships in Lithuania. Analysis on the ratified Maritime Law Convention and national legislation within the said field. Comparison of the definitions of maritime claim, privileged claims, maritime liens and their peculiarities in Lithuania. Analysis on the main legal relations between maritime claims of the participants taking part in civil and other procedures. Analysis on which courts in Lithuania may grant an arrest of seagoing ships as a security for claims. Analysis on the legal framework for release of arrested seagoing ships. The present article also presents a brief analysis on the measures for releasing arrested ships, i.e., payment of the security of the required amount or provision of other guarantee and provides a brief synopsis on the financial products offered by the members of the International Group of P&I Clubs. In conclusion, author states the following: Firstly: Since the ratification of the 1952 Convention and 1993 Convention in Lithuania, a clear and transparent mechanism for regulating the arrest of seagoing ships has been formed. Essentially all of the ordinary courts within Lithuania may grant the arrest of seagoing ships as a security for claims in civil proceedings or commercial matters. Secondly: No conflicts were distinguished between national legislation regulating the arrest of seagoing ships and international maritime conventions ratified in Lithuania. Denying of the status of the privileged claim for claims arising due to shipbuilding in accordance to LMSRL may be noted as a certain imperfection of the legal framework. Thirdly: Clear and transparent legal framework for releasing arrested seagoing ships compliant with the requirements of the international maritime law and EU law is in place in Lithuania. The court releases the ship following the payment of the security of the required amount or provision of another guarantee. The use of the financial products of the members of the International Group of P&I Clubs is the preferable method for the provision of guarantee.

The key words: ship arrest, maritime claim, privileged claims, maritime liens, security, guarantee, P&I Club.

 

REFERENCES

Full list of Principal Clubs, Affiliated Associations and reinsured subsidiary. Official site of International Group of Protection & Indemnity Clubs. Retrieved from https://www.igpandi.org/article/list-principal-clubs.

Novickij, I.B., Pereterskij, I.S. (1999). Rimskoe chastnoe pravo [Roman private law]. Moscow: “Jurist”.

Official Journal of the European Union, L 131/128. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1522683486905&uri=CELEX:32009L0020.

Port statistics. Official site of Port of Klaipeda. Retrieved from http://www.portofklaipeda.lt/port-statistics

Rares, Q.A. (2015). Can You Arrest Bunkers in Australia. The Australian and New Zealand Maritime Law Journal, 29, 111-121.

Ruling of the Supreme Court of Lithuania in the Civil Proceedings No. 3K-3-512/2007 of 16.11.2007. Official site of Supreme Court of Lithuania. Retrieved from www.lat.lt.

Tetley, W. (1999). Arrest, Attachment, and Related Maritime Law Procedures. Tulane Law Review, 73, 1895-1985.

Valstybės žinios [State News], 02.05.1996, 39-961. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 04.05.2002, 45-1712. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 06.04.2002, 36-1340. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 06.09.2000, 74-2262. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 07.03.2004, 36-1185. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 09.07.1999, 60-1948. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 11.04.2001, 31-1010. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 18.10.1996, 101-2300. [in Lithuanian].

Valstybės žinios [State News], 26.01.2008, 11-377. [in Lithuanian].

 

Дробитько О. Г. Особливості правової бази для арешту морських суден у Литві. – Стаття.

Ця стаття присвячена короткому аналізові правового регулювання арешту морських суден у Литві. Аналізуються ратифіковані конвенції приватного морського права, національне законодавство в цій сфері. Порівнюються і аналізуються дефініції морської претензії, привілейованої претензії, морський застави та їх особливості в Литві. У статті аналізуються основні випадки правовідносин між учасниками цивільного та інших процесів на основі морських вимог. Аналізується, які суди Литви можуть застосовувати арешт морського судна як засіб забезпечення морської вимоги. Проаналізовано правове регулювання звільнення морського судна від арешту. Коротко аналізуються шляхи звільненого судна, такі як внесення необхідної суми застави або надання іншої гарантії, висвітлюються фінансові продукти членів Міжнародної групи клубів P&I. Автор підсумовує, що, по-перше, після ратифікації Конвенції 1952 року та Конвенції 1993 року в Литві був сформований чіткий і прозорий механізм регулювання арешту морських суден. По суті, всі звичайні суди Литви можуть здійснювати арешт морських суден як забезпечення позову у цивільних або комерційних справах. По-друге, не було виявлено конфліктів між національним законодавством, яке регулює арешт морських суден та міжнародними морськими конвенціями, ратифікованими Литвою. Відхилення статусу привілейованої претензії щодо претензій, які виникають внаслідок суднобудування відповідно до LMSRL, може бути визначено у якості певної недосконалості правової бази. По-третє, в Литві існує чітка та прозора нормативно-правова база для звільнення арештованих морських суден відповідно до вимог міжнародного морського права та законодавства ЄС. Суд погоджується на звільнення судна після сплати заборгованості необхідної суми або надання іншої гарантії. Використання фінансових продуктів членів Міжнародної групи клубів P&I є найкращим способом надання гарантії.

Ключові слова: арешт судна, морська претензія, привілейована вимога, морська застава, заставний депозит, гарантія, P&I Club.

 

Дробитько О. Г. Особенности правовой базы для ареста морских судов в Литве. – Статья.

Статья посвящена краткому анализу правового регулирования ареста морских судов в Литве. Анализируются ратифицированные конвенции частного морского права, национальное законодательство в этой сфере. Сравниваются и анализируются дефиниции морской претензии, привилегированной претензии, морского залога и их особенности в Литве. В статье рассматриваются основные случаи правоотношений между участниками гражданского и других процессов на основании морских требований. Анализируется какие суды Литвы могут применять арест морского судна как средство обеспечения морского требования. Проанализировано правовое регулирование освобождения морского судна от ареста. Коротко анализируются способы освобожденного судна, такие как внесение необходимой суммы залога или предоставления другой гарантии, освещаются финансовые продукты членов Международной группы клубов P&I.

Ключевые слова: арест судна, морская претензия, привилегированное требование, морской залог, залоговый депозит, гарантия, P&I Club.

Editorial Board Address

Ukraine, Odesa, Fontanska Doroga, 23
National University “Odessa Academy of Law”,
Department of Maritime and Customs Law

Executive Secretary: Averochkina Tetiana, Doctor of Law, Senior researcher, Associate Professor, Head of the Laboratory of the Department of Maritime and Customs Law of the National University "Odessa Law Academy".

(096) 361-39-75; (095) 943-84-95;

lex_portus@onua.edu.ua
info@lexportus.net.ua